zondag, mei 24, 2009

Speuren en stoeien

Gisteren was het weer tijd voor een middagje speuren. Het was heerlijk weer en de baas en ik hadden er echt zin in. Normaal gaan we ruim op tijd weg. Ik kan dan in Haaren eerst even lekker ravotten met andere beagles, terwijl de baas een kopje koffie drinkt. Maar deze keer had de baas daar geen tijd voor. We reden daarom meteen door naar de Vughtse Heide. In tegenstelling tot andere zaterdagen, was het rustig op de weg. Dat kwam waarschijnlijk vanwege Hemelvaartdag, waardoor de weekend-vakantievierders allemaal op donderdag en vrijdag al waren gaan rijden. We waren dan ook mooi op tijd in Vught, waar Bailou al met zijn baas stond te wachten. Al snel kwamen ook de andere speurneuzen. We waren met zes beagles: Bailou, Scout, Tess, mijn zusjes Jill en Lyra en ikzelf. We begonnen met een kort spoortje, op zoek naar het baasje van één van de andere beagles. Dat ging hartstikke goed. Daarna hebben we nog een paar keer naar Hotsche gespeurd. Tussen het speuren door was er vanwege het warme weer regelmatig even tijd voor verkoeling in het water. En na afloop van het speuren gingen de meeste beagles en hun baasjes nog even mee naar Haaren. Eigenlijk was ik al best moe van het speuren, maar als je nog even lekker kan ravotten met de andere honden, dan laat je die kans natuurlijk niet voorbij gaan! Het was dus weer een fijne middag. Onderweg naar huis kon ik in de auto niet slapen. Volgens de baas had ik iets teveel meegemaakt. En toen ik thuis kwam, was er visite en dan moet je als beagle natuurlijk ook even helemaal uit je dak gaan. Ik kreeg mijn eten, maar doordat ik zo druk was, gooide ik dat er na een paar minuten weer uit. Vonden mijn baasjes leuk joh.... niet! De rest van de avond heb ik total loss op de bank gelegen en vanochtend was ik nog steeds hartstikke moe. Maar ik kijk nu alweer uit naar de volgende speurmiddag hoor!!!
Een pootje van Rowlf.
Lyra kijkt aandachtig in de richting waarin haar vrouwtje verdween... Tess gaat op zoek naar Hotsche. Mijn zusje Jill is hier op zoek naar mijn baasje. Hier zit ik tussen mijn zusjes Lyra (links) en Jill (rechts). Wanneer de andere beagles zitten te joelen en te loeien, blijft Tess zich rustig concentreren. Bailou is even helemaal afgeleid als er tijdens het speuren een andere hond aankomt. Kort hierna werd het speuren hervat en dacht zijn baas dat Bailou een verkeerd pad koos. Toen ze samen terug gingen klonk het vanuit het bos "BAILOU GING GOED...!" De "achterhoede"... de speurende hond en zijn baas lopen voorop, de rest van de groep volgt op enige afstand. Vanwege de warmte waren er veel pauzes bij het water, waar de beagles konden drinken, pootje baden en zwemmen. In Haaren ontmoette ik mijn vader Ralph (links) en mijn broertje Cliff (rechts) weer! Scout heeft een stok en samen met mijn zusjes en broertje kijk ik toe. Cliff kan heel goed een weerwolf na doen! En hoewel we best moe waren van het speuren, moest er natuurlijk wel lekker samen gerend worden. En de tunnel lag op het veldje. Eerst durfde ik niet goed, maar toen ik het een keertje rustig in mijn eentje had bekeken en uitgeprobeerd, ben ik er nog een paar keer doorheen gegaan. Hier samen met Lyra. Vader Ralph begroet zijn dochter Jill. Hier jaag ik achter mijn zusje Lyra aan. We waren onvermoeibaar... ...we bleven achter elkaar aan stormen. Maar ineens ging het licht uit... ik zocht een koel plekje op en ging daar lekker liggen rusten. Niet zo gek natuurlijk, want ik was ondertussen bekaf! En 's avonds thuis hadden ze geen last meer van me hoor... ik heb de hele avond op de bank liggen snurken!

1 opmerking:

Anoniem zei

Wat heerlijk dat jullie het clean boot hunten met bijna uitsluitend beagles kunnen doen, wij overwegen het ook om te gaan doen lijkt ons een heerlijk spel tussen runner hond en de handler
Groetjes, Els